måndag 18 februari 2013

Dinner for one

Eftersom jag flera dagar i sträck endast slukat kall mat i fältförhållanden, fick jag nu som omväxling njuta av en lugn och fridfull måltid hemma vi köksbordet. Maten var varm, stämningen var mysig och det fanns ingen risk för, att vilken sekund som helst, bli tvungen att avbryta sitt ätande och springa iväg någonstans. Det fanns inte heller någon åskådare som kunde fråga: "vad fan är det du äter?".

Den här måltiden var faktiskt så bra att jag kom att tänka på TV-programmen "Halv åtta hos mig" där amatörkockar bjuder hem folk på middag och serverar mat de själv lagat. Den bästa middagsvärden vinner också en vacker slant. Det skulle vara riktigt roligt att delta, fastän risken är stor att mina gäster är av annan åsikt. Här kommer nu i alla fall min sköna singelmiddag "Halv åtta fyra hos mig".



Jag serverade mig själv en tre rätters måltid, där alla rätter serverades på en och samma gång. Måltiden var vackert upplagd på ett fat och bordet var dukat, för ovanlighetens skull, med både gaffel och kniv.

Till förrätt blev det en sallad bestående av en morot. Moroten har växt i jorden, tillsammans med sina artfränder, innan de lades i en plastpåse. En kilos påsen hämtade jag från butiken på andra sidan vägen.

Till huvudrätt bjuder jag mig själv på ett broilerlår, som är nylagad i ugnen och suttit på en höna. (Den här individen är speciell, eftersom datumet inte ens hunnit gå ut. Den har inte heller legat i varken frys eller kylskåp. I mikron var den dock en sväng, eftersom den hann kallna efter ugns-behandlingen.) Som kamrat har broilerlåret fått potatis skuren i pinnar, för att efterlikna "franskisar". Potatisen har växt på en åker någonstans och är självklart tillgjord i mikron. Hela härligheten är smakligt kryddad med en nypa salt, tillfället passande.

Till efterrätt och som dricka blev det mjölk, av tama kor. Som den civiliserade varelse jag är, dricker jag det sista glaset direkt ur mjölkpaketet. Det blir mindre disk då.

...och det här är anledningen till varför jag skulle förlora i programmet "Halv åtta hos mig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar