tisdag 29 januari 2013

Kostcirkeln

- vad smarta människor äter


Wikipedias fina kostcirkel. Kostcirkeln är så fiffig att man skulle kunna tro att Mayaindianerna har hittat på den.
½ sallad för normalförbrukare. 
 1/3 sallad för storförbrukare.
Glöm "karppandet", vegetarian dieter, måltidsersättningar, kändisarnas barnmatsdieter och skräpmat. Den ända riktiga dieten är den store och mäktige KOSTCIRKELN! Hjulet är uppfunnet!


TALLRIKSMODELLEN

Med min dåliga matfantasi använder jag 3 ingredienser från kolhydrats-delen och 3 ingredienser från protein-delen, när jag bygger upp mina måltider. Dessa kan jag blanda sinsemellan för att uppnå något som jag kallar för "variation".

1/3 Kolhydrater: Potatis  Pasta  Ärter

1/3 Proteiner: Broiler  Kött  Fisk

1/3 Sallad:  En frukt eller grönsak av valbar sort

Dricka: Mjölk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar