torsdag 30 januari 2014

Så överlever du en 10 timmars tågresa


"Bästa passagerare, det här är Intercitytåget till God knows where... I tåget finns en restaurangvagn. Trevlig resa!"

Behåll er restaurangvagn! Jag har med egen matsäck!

Genom noggrann förberedelse och planering av dagens måltider, reser jag 10 timmar med tåg, på enbart egen matsäck. Under resan äter jag i stor sätt det jag annars brukar äta. På så sätt kommer kroppen och magen att stressas så lite som möjligt av den långa resan.


Låt färden börja...


6:30 Väckning. Jag tar min matsäck från kylskåpet.

6.45 Med packning och cykel slänger jag mig sömndrucken och svärande ut genom dörren, där jag möts av en behaglig 15 graders köld.

7:00 Jag anländer vid tågstationen efter 3 km i cykelsadeln, med en väska på ryggen, som får bakhjulet att se oroande platt ut.

7:10 Tåget går och jag bänkar mig framför mitt morgonmål, som består av en bana, ett ägg och havregryn tillsammans med russin. Eftersom jag inte kokade gröten, förrän jag stack iväg hemifrån, blöter jag upp den med mjölk. Jag dricker också upp en tredjedel av den vattenreserv på ca 1,5 liter jag har släpat med mig.

 

Jag häller över så mycket mjölk som möjligt från mjölkpaketet i en flaska, för att det inte ska skvätta över när jag förflyttar mig till nästa tåg. Jag bäddar också in mjölken i en teknisk tröja, som hjälper till att hålla den kall.

9:34 - 9:45 Tågbyte. Jag behövde stå och vänta på det försenade tåget i bara 5 minuter.

10:30 Till lunch äter jag makaroner med broilerstrimlor. Den har jag förberett för ett x antal dagar eller veckor sedan. (Exakt när jag gjorde den kan jag inte minnas, eftersom både makaronerna och broilern har stått i frysen ett tag, och väntat på en dag som denna.) Maten är fortfarande i kyligt tillstånd, eftersom den varit nerbäddad i en fleecetröja sedan jag tog den ur kylskåpet. Jag äter också en morot och dricker upp resten av mjölken, som är kvar i mjölkpaketet. Mjölken är fortfarande kall. Hittills på resan har jag förbrukat ca 1 liter vatten.


13:30 Magen säger att det är dags att äta mellanmål. Till mellanmål äter jag ett ägg, som inte lidit alls av resan, och en tomat. Det här sköljer jag ner med resten av det 1 liters mjölkpaket jag hade med mig. Eftersom mjölken varit inbäddad i en teknisk tröja är den fortfarande sval.


15:10 - 15:16 Tågbyte.

16:00 Genom att stapla matvaror på varandra kan man göra en burgare. Enligt mig spelar det ingen roll vilka råvaror man använder. Så länge de är på varandra kan man kalla det för "burgare". Till middag gjorde jag alltså en knaprig burgare med riskaka som botten, en "broilerstrimlebiff" i mitten och till slut staplade jag surskorpor ovanpå. Som sallad åt jag en apelsin, och så gjorde jag slut på det sista av min vattenreserv.


Biffen skulle ha varit lagom upptinad, ifall jag skulle ha kommit ihåg att ha den i frysen innan jag reste iväg. Nu hade den bara varit i kylskåpet, men fleecetröjan höll den tillräckligt kall, för att den inte skulle ruttna.

17:09 Tåget anländer vid destinationen enligt tidtabellen. Min väska känns lite lättare, efter att jag har ätit upp hela matsäcken, med undantag av lite jordnötter och surskorpor. Jag har alltid med mig lite nödproviant, ifall tåget skulle vara försenat eller hungern skulle vara större än beräknat.

17:20 Jag får bilskjuts till min slutdestination. Men först kör vi via några butiker och handlar mat.

19:00 Efter att ha varit på resande fot i 12 timmar och 15 minuter är jag äntligen framme.

19:30 Jag äter som vanligt kvarg och äpple till kvällsbit, tillsammans med lite jordnötter och olycksdrabbade surskorpor. För första gången den här dagen äter jag utan att röra mig vid en hastighet på över 100 km/h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar