torsdag 24 januari 2013

Morgonmålet

- dagens viktigaste måltid


"Jag blir i alla fall grinig om jag inte får min gröt!"

Trots att morgonmålet är viktigt betyder det inte att man behöver ödsla mycket tid på att tillreda det. Jag äter alltid gröt på morgonen. Dagen börjar inte bra utan gröt. Eftersom det är både snabbt och enkelt att koka gröt, finns det ingen ursäkt för att lämna morgonmålet oätet!

Min gröt brukar bestå av hälften 4-kornsgryn och hälften havregryn. Salt använder jag enligt smak. Mikron sköter förstås tillagningen av gröten, medan jag borstar tänderna och gör allt annat jag hinner med på 3 - 5 minuter.

Gröten äter jag tillsammans med russin och mjölk. Som tillägg äter jag ett ägg (som jag givetvis kokat senast dagen innan) och en banan. Med fibrer som grund i magsäcken är jag redo att tackla alla motgångar, katastrofer och besvikelser som en ny dag har att erbjuda.

Någon fiffig person har förstått att trycka kokanvisningar på grötpaketen, så att alla enkla människor ska klara av att göra sin morgongröt. Grötpakets-planeraren har dock glömt bort anvisningarna för gröttillredning i undantagsfall.

När man kokar gröt i extremfall måste man klara sig utan varken mikro eller spis. Jag ska nu berätta hur man ökar sina överlevnads-möjligheter, om man tillfälligt blir tvungen att leva utan dessa två köksapparater.

Först måste du hitta varmt vatten. Om du har tillgång till en vattenkokare har du all världens förutsättningar att överleva. Det är då bara att koka vatten och hälla det över grynen. Efter det rör du om, tills gröten uppnått önskad konsistens. Med snabb-grötflingor går detta enklare och fortare, men vanlig 4 eller 5 minuters-gröt går också bra. Har man inte en vattenkokare kan man försöka få tag på tevatten.

Har man inte tillgång till någon sådan lyx som varmt vatten över huvudtaget, går det också att göra gröt på kallt vatten. (Det här rekommenderar jag bara för de som är desperata.) Smaken är aningen som uppblött mussli och konsistensen... som uppblött mussli. Men i fältförhållande spelar det inte så stor roll.

Grötgrynen kan också ätas torra. För att klara av detta måste du vara mer än desperat; du måste vara desperatare än desperat. Det finns risk för att grynen torkar upp all din magsaft, vilken inte hjälper dig att överleva dagen. Om du inte har vatten försök blanda ut grynen med något, som ens är lite fuktigt... t.ex. gyttja. Kvarg går också bra.

"Jag är beredd att ta till drastiska medel för att få min dagliga grötportion."

Omodifierad bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar