lördag 6 april 2013

Cheesecake


Hur jag än sökte kunde jag inte hitta ett sockerfritt recept på "cheesecake". Därmed blev jag tvungen att aktivera mina stackars hjärnceller, och själv försöka hitta på ett recept. Jag plockade bort det som jag tyckte var onödigt, från de recept jag hittade, och i stället lade jag till mina egna ingredienser. Ut rök Digestive-kexen, sockret och ett halvt kilo smör. Slutprodukten blev det stabbigaste och smaklösaste jag någonsin lagat. Men fy skam den som ger sig! En erfarenhet (= ett misslyckande) rikare har jag nu, med nya tag, gett receptet en makeover. Så skåda! Det nya och förbättrade receptet på CHEESECAKE!

INGREDIENSER:

Toppen:
 
1½ dl apelsinjuice
1½ gelatinblad

Mitten:
 
250 g kvarg
¼ dl apelsinjuice
2½ gelatinblad
1 äpple

Botten:
½ dl havregryn
1 näve jordnötter
½ ägg
1 nypa bakpulver


Gör så här:

Skär jordnötterna i mindre bitar.

Kläck ägget och blanda gulan och vitan.
Blanda ½ ägget med havregrynen och jordnötterna.
Blanda i bakpulvret. (Det går också bra utan.)
Häv ner några äppelbitar.
Sätt geggan i mikron på max 2 min. Sniffa efter popcorns-doft. KAN BÖRJA BRINNA!

När mikron har gjort geggan till ett kex, smula ner det som bottnen i en burk.

Skär äpplet i bitar.  
Sätt bitarna på ett fat i mikron på max i 5 min, så de blir mjuka.


Blötlägg 2½ gelatinblad i 1/4 dl apelsinjuice. 
Hetta upp i mikron i under 1 min, så att gelatinet smälter.

Blanda kvargen, äppelbitarna och gelatin-apelsinjuicen. 
Blanda ordentligt!


Tryck ner kvargen över bottensmulorna.
Ställ i kylskåpet för att stelna i minst 1 timme.

Blöt upp 1½ gelatinblad i 1½ dl apelsinjuice.
Smälta i mikron.
Blanda i några äppelbitar.

Häll apelsinjuicen ovanpå den stelnade kvargen.
Ställ i kylskåpet i ytterligare minst 1 h. Gärna mer.
När kakan har stelnat försök att gräva ut den hel ur burken. 
Lycka till med det, säger jag bara...

NJUT...

  • Fräsch apelsinjuice i fast format på toppen. 
  • Mättande och proteinrik mitt.
  • Ett knaprigt och nötigt botten.
  • Den vibrerar också på ett roligt sätt då du skakar den :)
  • OBS! Jag garanterar inte att DU kommer att tycka att detta är gott.

Vad är gelatinblad gjorda av egentligen? Det ska jag tala om för dig! Gelatin är gjord av svinsvål! Alltså grisens hud! Det finns också gelatinblad som är växtbaserade, men på min gelatinbladsförpackning stod det i alla fall "gris". Så, alla veganer, tänk på det nästa gång ni mumsar på bakelser ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar