söndag 7 april 2013

Potatisskal

Det är ingen nyhet att det går att äta oskalade potatisar. Men skalet går också att äta skilt. Jag läste någonstans att strax under skalet ligger de mesta vitaminerna. Då är det ju synd att slänga bort skalen.

Potatisskalen skulle egentligen, enligt receptet, tillredas med krydda och olja i ugnen. Men eftersom jag är en simpel och otålig själ, litade jag på min snabba mikro.

Sällan har jag känt mig lika primitiv och anspråkslös som då jag just skulle sätta mig ner och mumsa på potatisskal. Men när jag smakade på de nästan brända, torra skalflisorna kunde jag inte låta bli att tjuta av lycka. OMG! JAG HAR GJORT CHIPS!


GÖR SÅ HÄR:

1. Tvätta potatisen noga.
2. Skala. Efter allt skrubbande kan jag inte låta bli att tänka att det vore enklare att lämna skalet på då potatisen ändå är så ren. Men nu gör jag ju något lite extra speciellt...
3. Sätt skalen på ett fat i mikron på max temperatur, tills de är på gränsen till brända. Jag hade skal från två potatisar i 5 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar