tisdag 9 april 2013

Plättar

Plättar med grynost.

Eftersom jag hade några bananer som höll på att uppnå ett tillstånd av förruttnelse, tänkte jag göra mig av med dem på ett fiffigt sätt. Ja bestämde mig för att ge mig på att steka plättar. 

Senast jag stekt plättar var under högstadiets huslig ekonomi -undervisning. Efter att ha läst receptet fel, blandade jag en matsked salt i smeten i stället för en tesked salt. När jag upptäckt mitt misstag försökte jag rätta till det med att blanda i mycket socker. Tanken var att sockret skulle neutralisera saltet. För de som vill veta hur plättarna smakade kan jag kan bara nämna att jag misslyckades med att neutralisera saltet... 

Nu har jag slängt allt vad recept och teskedar heter åt skogen och blandat bara det jag förmodar att kommer att bli till en smet, som går att stekas till plättar.


INGREDIENSER (6 stycken)

1 mogen banan
1 ägg
½ dl havregryn

FÖLJ DE MAGISKA STEGEN: 

1. Mosa bananen.
2. Blanda ingredienserna.
3. Sätt en margarinklick eller lite olja i stekpannan och låt stekpannan bli het.
4. Häll smeten i stekpannan och stek plättarna på båda sidorna tills de är gyllenbruna.


Mums! Fantastiskt goda bananplättar! :D Man blir ju sur då allt ska förstöras med socker. Det kan faktiskt bli otroligt goda plättar utan varken socker eller salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar